Uniunea Europeană vine cu noi reguli rutiere, inclusiv pentrușoferii români. Regulile europene stabilesc pentru prima dată o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru șoferii începători. Aceștia vor fi supuși unor măsuri mai stricte și sancțiuni mai severe pentru conducerea sub influența alcoolului și pentru nefolosirea centurilor de siguranță sau a sistemelor de siguranță pentru copii. Mai mult, tinerii de 17 ani vor putea obține permis de categoria B, însă vor trebui să conducă însoțiți de un șofer cu experiență până la împlinirea vârstei de 18 ani.
Totodată, noile reguli introduc permisul digital, accesibil prin telefon mobil, care va deveni treptat formatul principal în UE. Totuși, deputații europeni au asigurat dreptul șoferilor de a solicita un permis fizic, precizează capital.ro. Dacă șoferii fac o abatere rutieră într-o anumită țară, suspendarea sau retragerea permisului va fi comunicată autorităților din țara emitentă, asigurând aplicarea sancțiunilor și peste granițe.
Permisele de conducere pentru autoturisme și motociclete vor fi valabile 15 ani, iar statele membre pot reduce acest termen la 10 ani dacă permisul este folosit și ca act de identitate național. Permisele pentru camioane și autobuze vor fi valabile cinci ani. Pentru șoferii de peste 65 de ani, valabilitatea poate fi redusă pentru a permite controale medicale mai frecvente sau cursuri de reîmprospătare a cunoștințelor.
Regula valabilă pentru toți șoferii din UE
Comisia Europeană și Parlamentul European schimbă radical regulile pentru șoferi. Conform noilor reguli, un stat membru va putea solicita interdicția de a conduce valabilă în întreaga Uniune Europeană (UE) pentru abateri grave, cum ar fi depășirea vitezei legale cu peste 50 km/h, condusul sub influența alcoolului sau drogurilor și provocarea unui accident mortal. Legea europeană va trebui transpusă în legislațiile naționale, proces care poate dura până la trei ani. După implementare, fiecare șofer din UE va trebui să fie foarte atent la comportamentul în trafic, deoarece abaterile grave comise în orice stat membru vor avea efecte în toate țările UE.
Până acum, doar țara în care a fost emis permisul putea revoca complet dreptul de a conduce. Abaterile comise în alte țări erau sancționate doar local, fără efect asuprapermisului de conducereîn țara de reședință a șoferului, precizează capital.ro. Inițiatorii legii consideră că aplicarea interdicțiilor la nivelul întregii UE ar contribui la creșterea siguranței rutiere. Cert este că vor intra în vigoare legi mai stricte pentru șoferi în toate țările membre UE. Cea mai importantă schimbare se referă la faptul că dacă un șofer a săvârșit o abatere rutieră într-o țară, să i se suspende dreptul de a conduce în toate celelalte state europene. Rămâne de văzut dacă noile reguli vor fi adoptate și vor intra în vigoare. Dacă legile vor fi implementate, acestea vor fi valabile și pentru șoferii din România.