13.7 C
Iași
3 noiembrie, 2025

Un pionier european al bateriilor intră în faliment! Consecințe pentru industria auto din România și Europa

BMZ Group avea aproximativ 2.300 de angajați, majoritatea în Germania, dar și fabrici în Polonia, SUA, China și Macedonia de Nord. De-a lungul anilor, compania s-a prezentat drept un pionier în domeniul tehnologiei litiu-ion, furnizând baterii pentru o gamă largă de produse – de la biciclete electrice și mașini, până la trenuri și sisteme de stocare a energiei. Fondată în 1994 de un grup de angajați conduși de Sven Bauer, care a preluat divizia de acumulatori a companiei franceze Saft, BMZ a fost mult timp considerată un exemplu de succes al industriei germane.

Cu toate acestea, problemele au început să se acumuleze în ultimii ani. Compania a pierdut un client major din sectorul „soluțiilor staționare” – adică baterii pentru centrale electrice de rețea – și s-a confruntat cu procese costisitoare. În plus, BMZ a fost criticată frecvent pentru calitatea inconstantă a produselor, ceea ce a dus la pierderea unor contracte importante și la scăderea încrederii în brand.

Modelul de afaceri al companiei s-a bazat mult pe personalizare, oferind soluții „la comandă” pentru fiecare client. Deși această abordare părea atractivă în teorie, ea a dus la volume mici de producție și costuri ridicate. În paralel, concurenții asiatici – în special chinezii – au investit masiv în producție de masă și inovație tehnologică, reușind să reducă prețurile și să crească performanța bateriilor.

BMZ încercase să își diversifice activitatea, anunțând în 2024 construcția unei noi fabrici în Macedonia de Nord și încheind parteneriate cu producători americani de autobuze. Totuși, aceste proiecte nu au fost suficiente pentru a salva compania. În decembrie 2024, conducerea a fost schimbată, iar noul CEO, Norman Thom, fost manager într-o companie de ambalaje, nu a reușit să redreseze situația.

Ce semnifică falimentul BMZ Group pentru Europa

Analiștii consideră că falimentul BMZ Group este simbolic pentru declinul competitivității europene în sectorul bateriilor. După falimentul companiei suedeze Northvolt – care trebuia să fie vârful de lance al industriei europene – colapsul BMZ arată că Europa rămâne în urmă în fața Chinei, care domină deja peste 70% din producția globală de baterii litiu-ion.

„Trenul a plecat deja”, a spus Moritz Schularick, președintele Institutului Kiel din Germania, referindu-se la șansele industriei europene de a mai recupera terenul pierdut. „După prăbușirile Northvolt și BMZ, speranța unei industrii europene competitive în domeniul bateriilor se estompează rapid.”

Pentru cei 2.300 de angajați ai BMZ, viitorul rămâne incert. Instanța germană a acordat companiei o perioadă de trei luni pentru a propune un plan de restructurare. Dacă nu va fi găsită o soluție viabilă, BMZ riscă să dispară complet – iar Germania, alături de întreaga Uniune Europeană, ar pierde încă un jucător important într-un sector esențial pentru tranziția către energie verde și mobilitate electrică.

Sursa: https://www.bzi.ro/un-pionier-european-al-bateriilor-intra-in-faliment-consecinte-pentru-industria-auto-din-romania-si-europa-5391213

Ultimă oră

Același autor