-0.7 C
Iași
18 decembrie, 2025

UE renunţă la obiectivul vehiculelor 100% electrice în 2035, o măsură-far a „Pactului Verde”

Constructorii vor putea, astfel, să continue să vândă după acest termen – o parte limitată – de maşini noi echipate cu motoare termice sau hibride, cu rezerva de a respecta multiple condiţii şi anume să compenseze emisiile de dioxid de carbon (CO) care rezultă din aceste ”felxibilităţi”, precizează Comisia Europeană (CE).

Prin ”relaxarea” obiectivului din 2035, UE nu renunţă la ambiţiile sale în lupta împotriva modificărilor climatice, ci adoptă o abordare ”pragmatică” împotriva dificultăţilor cu care se confruntă industria automobilului, a apărat comisarl francez Stéphane Séjourné – care a patronat acest plan – într-un interviu acordat AFP.

”Obiectivul rămâne acelaşi. Flexibilităţile sunt realităţi pragmatice din perspectiva aderării consumatorilor şi difcultăţilor constructorilor de a popune pe piaţă vehicule 100% electrice în 2035”, declară el.

Interzicerea vânzării de maşini cu motor termic începând din 2035 era o măsură emblematică a marelui ”Pact Verde European” menit să ajute UE să-şi respecte angajamentul de atinge neutralitatea carbonului în 2050.

Însă, Europa, din cauza concurenţei Chinei şi tensiunilor comerciale cu Statele Unite, a amânat deja sau a ”relaxat” în ultimele luni mai multe măsuri în lupta împotriva modificărilor climatice, într-un viraj ”probusiness” asumat.

În locul interzicerii maşinilor noi cu motor termic, care era prevăzută la acest termen, constructorii urmează să reducă cu 90% emisiile de CO2 ale vânzărilor lor faţă de nivelul din 2021 şi să compenseze restul de 10% de emisii rămase.

Bruxellesul dă asiigurări că, în acest fel, sectorul va fi decarbonatat 100% la acest orizont de timp.

Constructorii din Europa cereau ”flexibilităţi” de luni de zile, în contextul în care sunt afectaţi de vânzări slabe pe termen lung, în timp ce partea de piaţă a modelelor electrice a rivalilor lor chinezi – inclusiv BYD – oferă preţuri atractive.

Aceste relaxări au fost negociate intens – până în ultimul moment – între Comisia Europeană şi statele membre UE care încercau să-şi apere mai bine interesele industriilor respective.

Pe de o parte, un bloc de ţări – cu Germania şi Italia în frunte – apăra în cor şi ţipând o ”neutralitate tehnologică”, adică menţinerea după 2035 a motoarelor termice, promovând tehnologii mai economice în CO(vehicule hibride reîncărcabile, vehicule electrice echipate cu prelungitori ai autonomiei, între altele) şi folosirea unor carburanţi alternativi.

O susținere a bateriilor

Invers, Franţa şi Spania cereau UE să devieze cât mai puţin posibil de la obiectivul 2035, pentru a nu submina eforturile deja consimţite de către anumiţi constructori de a se converti la electric şi de a nu distruge sectorul – în faşă – al bateriilor maşinilor electrice.

Cu scopul de a răspunde acestor temeri, Comisia a prezentat marţi o serie de măsuri de susţinere a electrificării sectorului, care presupun o încurajare a ”înverzirii” flotelor întreprinderilor – care să susţină cererea de vehicule electrice – şi împorumuturi fără dobândă destinate producţiei bateriilor.

Séjourné confirmă totodată introducerea unei ”preferinţe europene” în sectorul auto, adică obligaţia ca industriaşii care beneficiază de finanţări publice să se aprovizioneze cu piese de schimb ”Made in Europe”.

Aceasta este o modalitate foarte concretă de a susţine întregul lanţ de productori de echipamente, furnizori şi subcontractanţi.

În fine, Comisia vrea să încurajeze dezvoltarea vehiculelor electrice mici, cu preţuri ”abordabile” – un proiect anunţat în septembrie de către Ursula von der Leyen, ”pentru a nu lăsa China şi pe alţii să cucerească piaţa”.

”Cererile noastre nu sunt nişte dorinţe facultative, ci sunt nişte exigenţe esenţiale în vederea unei menţineri a rentabilităţii sectorului, păstrării locurilor de muncă, finanţării decarbonatării şi pentru a rămâne competitivi împotriva unei concurenţe mondiale feroce”, a pledat luni conducătoarea Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), Sigrid de Vries.

ONG-ul de mediu T&E avertizează că – din contră – o încetinire a sectrului va fi ”o greşeală strategică”, care va adânci şi mai mult rămânerea în urmă a europenilor faţă de concurenţa asiatică.

Chiar dacă garanţiile anunţate sunt puse în aplicare corect, ”aceasta nu este o schimbare de direcţie”, apreciază eurodeputatul francez Pascal Canfin de la Renew (centru), care consideră că maşinile termice vor fi cantonate, după 2035, în segmentul ”premium, eventual lux”.

Sursa: https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/ue-renunta-la-obiectivul-vehiculelor-100-electrice-in-2035-o-masura-far-a-pactului-verde–1820938.html

Ultimă oră

Același autor