„Consiliul Concurenţei a sancţionat companiile Philip Morris Trading SRL, Interbrands Orbico SRL şi Mediaposte Hit Mail SA cu amenzi în valoare totală de 135,2 milioane lei (26,6 milioane euro), pentru participarea la înţelegeri anticoncurenţiale pe piaţa produselor din tutun încălzit”, informează autoritatea de concurenţă.
Amenzile au fost aplicate astfel:
• Philip Morris Trading SRL: 78.688.820 lei
• Interbrands Orbico SRL: 52.118.418 lei
• Mediaposte Hit Mail SA: 4.451.897 lei.
În urma unei investigaţii, autoritatea de concurenţă anunţă că a constatat că între Philip Morris Trading SRL şi fiecare dintre distribuitorii Interbrands Orbico SRL şi Mediaposte Hit Mail SA existau înţelegeri ce vizau fixarea preţurilor de revânzare pentru produsele din tutun încălzit IQOS ale Philip Morris.
„Practic, stabileau preţurile la care produsele IQOS urmau a fi revândute clienţilor, precum şi discounturile aplicate în cadrul promoţiilor derulate de către Interbrands Orbico SRL în insulele (standurile) IQOS şi de către Mediaposte Hit Mail SA pe site-ul iqos.ro”, susţine autoritatea de concurtenţă.De asemenea, campaniile promoţionale ale distribuitorilor puteau fi derulate doar cu aprobarea furnizorului, atât în insulele IQOS, cât şi pe site-ul iqos.ro.
„Fiecare companie trebuie să îşi stabilească independent politica comercială, nu prin înţelegeri cu partenerii. Prin fixarea preţurilor de revânzare şi stabilirea nivelului discounturilor s-a restricţionat libertatea partenerilor comerciali de a-şi stabili singuri preţul, ceea ce, în final, afectează consumatorii”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Interbrands Orbico SRL a recunoscut încălcarea Legii concurenţei şi, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii. Legea concurenţei interzice orice înţelegeri între companii şi practici concertate care împiedică, restrâng sau denaturează concurenţa pe piaţa românească, în special cele care stabilesc, direct sau indirect, preţuri de cumpărare ori de vânzare sau orice alte condiţii de tranzacţionare.
Deciziile Consiliului Concurenţei sunt executorii, iar amenzile aplicate reprezintă venituri la bugetul de stat. Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) pune în aplicare decizia de sancţionare a autorităţii de concurenţă şi execută amenzile.