1.5 C
Iași
20 decembrie, 2025

Știi la ce folosește, de fapt, acest buton de pe centura de siguranță? Mulți șoferi încă îl ignoră

Îți pui centura aproape pe pilot automat:, pornești, pleci. Și totuși, chiar lângă umărul tău, acolo unde banda centurii trece prin acel element de plastic de pe stâlpul ușii, stă un detaliu pe care mulți îl văd zilnic… fără să-l “citească” vreodată.

E mic, rotund, discret. Unii îl confundă cu un simplu nit. Alții cred că e doar un element de design. Dar butonul ăsta, ascuns în zona unde centura „se așază” pe umăr, are un rol mult mai practic decât pare la prima vedere.

Și partea care prinde: nu vorbim despre vreo funcțiesau despre o dotare de lux. Vorbim despre ceva care există pe multe mașini și care, folosit corect, poate schimba imediat felul în care simți centura pe corp — mai ales dacă ești înalt, scund, porți geacă groasă sau faci des drumuri lungi.

Unde e butonul și de ce îl ratează toată lumea

Dacă te uiți la „ancora” centurii (zona de sus, de pe stâlpul ușii, aproape de umăr), vei observa un mecanism în care banda intră și iese. Fix acolo apare, de obicei, acel buton mic. E suficient de discret încât să-l ignori ani la rând, dar suficient de la vedere încât să te întrebi:„Bun, și ăsta ce caută aici?”

Motivul pentru care e trecut cu vederea e simplu: nu are un simbol mare, nu e roșu ca butonul de la cataramă, nu face zgomot și nu „cere” să fie apăsat. E genul de detaliu care îți scapă tocmai pentru că pareprea banal .

În plus, mulți șoferi se obișnuiesc cu disconfortul ca și cum ar fi inevitabil: centura care atinge gâtul, banda care trage ușor, senzația aceea de „mă strânge” când te miști. Și atunci, butonul rămâne acolo, în același loc, zi după zi, fără să fie folosit.

Când te ajută (și când NU)

Există câteva situații în care „micul rotund” devine neașteptat de util. De exemplu, când intri sau ieși din mașină și banda îți rămâne agățată într-o poziție incomodă, sau când porți un palton gros și ai senzația că centura nu se așază cum trebuie. A mai apărut și scenariul clasic: întinzi mâna spre bancheta din spate după un obiect, dar nu vrei să faci gestul riscant de a renunța complet la centură.

Tot aici apare și tentația greșită: unii ar vrea să „slăbească” centura în mers ca să fie mai comod. Asta nu e o idee bună. Centura este un sistem de siguranță, nu un accesoriu de confort. Iar orice ajustare trebuie făcută cu cap, în mod controlat.

La fel de important: butonul acesta nu e gândit ca o eliberare de urgență. Dacă vrei să te desprinzi din centură, există butonul clar, vizibil, de la cataramă — cel cu inscripția roșie, de tipul.

Acel buton e pentru decuplare. Cel mic, de sus, e pentru altceva.

Și încă o precizare utilă, pe care mulți o ignoră: nu e o “unealtă” pentru instalarea scaunelor de copil. În astfel de cazuri, centura trebuie să fie fixă și strânsă corespunzător, nu jucată din reglaje.

Acum, întrebarea care te ține în tensiune:ce face, concret, butonul? De ce există pe mașină și de ce e pus fix acolo?

e că acel buton este, de fapt, mecanismul de eliberare pentrureglajul de înălțime al centurii (zona de umăr): îl apeși ca să poți glisa punctul de prindere sus/jos și să ajustezi poziția benzii pe umăr, iar în anumite configurații permite și orelaxare temporară a tensiunii pentru a repoziționa banda fără să desfaci catarama — apoi, când eliberezi, se fixează la loc. Dacă l-ai ignorat până azi, există șanse mari ca tocmai el să fie motivul pentru care centura îți stă, în sfârșit,și confortabil.

Sursa: https://www.bzi.ro/stii-la-ce-foloseste-de-fapt-acest-buton-de-pe-centura-de-siguranta-multi-soferi-inca-il-ignora-5431188

Ultimă oră

Același autor