Peste 85.000 de elevi din județul Iași au beneficiat în anul școlar 2024-2025 de consiliere psihopedagogică. Problemele emoționale, dificultățile de adaptare la școală și nevoia de orientare în carieră se află printre principalele motive care i-au determinat pe copii să ceară sprijinul profesorilor consilieri și al logopezilor
Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Iași a înregistrat o activitate record în anul școlar 2024-2025. Zeci de mii de elevi, părinți și cadre didactice au beneficiat de consiliere, evaluare, orientare școlară și terapie logopedică.
Tot mai mulți elevi ieșeni apelează la consiliere psihopedagogică pentru sprijin emoțional și școlar
În anul școlar 2024-2025, activitatea desfășurată de profesorii consilieri școlari, profesorii logopezi și specialiștii Serviciului de Evaluare şi Orientare Şcolară şi Profesională (CEOSP) din cadrul CJRAE Iași s-a reflectat într-un număr mare de beneficiari. Conform unui raport al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași, peste 85.000 de elevi au fost implicați în programe de consiliere educațională, orientare școlară, dezvoltare personală și prevenirea comportamentelor de risc.
Astfel, 18.215 elevi au fost consiliați privind cariera, 25.205 au beneficiat de sprijin pentru dezvoltare personală, 17.849 au fost ajutați în procesul de adaptare și integrare școlară, iar 24.331 au participat la activități dedicate prevenirii comportamentelor violente, bullyingului și altor riscuri școlare.
Un segment important al intervențiilor a vizat șicopiii aflați în situații vulnerabile : 805 copii cu cerințe educaționale speciale (CES), 1.225 de elevi cu părinți plecați la muncă în străinătate și 8.088 de elevi implicați în activități pentru combaterea agresivității și a violenței.
De asemenea, în cadrul programelor de orientare școlară și profesională destinate tinerilor cu CES, 1.372 de evaluări au fost realizate, iar 1.341 de certificate au fost emise, dintre care 885 pentru învățământul de masă și 456 pentru învățământul special.
Rezultate semnificative în terapia logopedică și colaborare interinstituțională
CJRAE Iași a examinat, în 2024-2025, 7.592 de elevi și 1.799 de preșcolari pentru depistarea tulburărilor de limbaj. În urma evaluărilor complexe, peste 2.000 de copii au beneficiat de diagnostic și terapie logopedică specializată, inclusiv 127 de copii cu CES (24 preșcolari și 103 elevi).
Aceste cifre sunt susținute de o creștere cu 27% a personalului instituției, prin suplimentarea numărului de profesori logopezi și itineranți.
„Analiza calităţii activităţii desfăşurate pe parcursul anului şcolar 2024-2025 a relevat atât aspecte pozitive, oportunităţi care au fost valorificate în demersul de perfecţionare a activităţii, cum ar fi: creșterea cu 24 a numărului de norme/posturi de profesor-logoped și transferul a 34 de posturi de profesor itinerant și de sprijin, reprezentând o creștere cu 27% a personalului C.J.R.A.E. Iași; organizarea unui program coerent de mentorat la nivelul C.J.R.A.E. Iași; acoperirea cu servicii de asistență psihopedagogică a tuturor unităților de învățământ gimnazial, liceal; numărul mare de beneficiari ai serviciilor C.J.R.A.E. Iași”, au scris reprezentanții CJRAE Iași.
Sprijinul oferit nu s-a oprit la elevi. În același interval, 5.101 cadre didactice au primit consultanță psihopedagogică și 304 profesori au fost consiliați pe teme logopedice. Totodată, 7.450 de părinți au beneficiat de consiliere psihopedagogică, iar peste 1.000 de părinți au fost informați cu privire la metodele de intervenție logopedică.
Proiectele și parteneriatele derulate, precum „Împreună prindem curaj!”, „S.O.S.! Mame minore!”, „Învață-mă și voi reuși!” sau „YOUTHLINK: Youth Participation in the Education System”, au participat la sprijinul educațional și social. Aceste inițiative au fost posibile prin colaborarea cu instituții precum ISJ Iași, DGASPC, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Consiliul Județean Iași etc.
În ciuda realizărilor notabile, specialiștii CJRAE Iașisemnalează și câteva provocări .
„Aspecte care necesită îmbunătăţire sunt numărul insuficient de profesori itineranți și de sprijin comparativ cu necesitățile județului Iași; schema incompletă la nivelul SEOSP prin absența asistentului social; personal didactic auxiliar insuficient (secretar, administrator de patrimoniu); absenţa unui mijloc de transport pentru intervenţia echipelor mobile în mediul rural în vederea asigurării egalităţii de şanse la educaţie”, mai spun reprezentanții CJRAE Iași.
Pentru a răspunde acestor nevoi, CJRAE își propune, pentru perioada următoare, consolidarea programelor de mentorat pentru noii angajați, intensificarea consilierii la distanță prin platforma HelpLine – Consilierul alături de tine, și dezvoltarea proiectelor europene Erasmus+ dedicate formării cadrelor.
Totodată, un obiectiv major este realizarea Creative Hub-ului, un spațiu de învățare experiențială și dezvoltare senzorială, dedicat copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale, proiect ce va fi implementat prin programul Interreg România – Republica Moldova.
Peste 85.000 de elevi din județul Iași au beneficiat, în anul școlar 2024-2025, de consiliere psihopedagogică din cauza problemelor emoționale, dificultăților de adaptare la școală și nevoilor de orientare în carieră.