Într-un oraș din România ar putea fi introduse auobuze electrice autonome. Însă pentru realizarea acestui obiectiv este nevoie de schimbarea legislației.
Primul oraş din România în care va circula un
electric autonom, fără şofer, ar putea fi Iașiul, însă pentru transpunerea în realitate a acestui deziderat este nevoie de schimbarea legislaţiei actuale, a declarat, joi, primarul Mihai Chirica, nptează Agerpres.
În cadrul unei conferinţe de presă, primarul Mihai Chirica şi reprezentanţii Companiei de Transport Public (CTP) Iaşi, cei ai Anadolu Automobil Rom şi Karsan Otomotiv (Turcia) au oferit o serie de detalii despre caracteristicile tehnice ale unui model de autobuz autonom şi avantajele utilizării acestuia în transportul public urban.
Edilul Chirica a arătat că pentru achiziţionarea şi utilizarea unui astfel de autobuz electric autonom nu este nevoie doar de resurse financiare sau de îndeplinirea unor condiţii tehnice şi de infrastructură, ci şi de o modificare legislativă care să permită circulaţia pe drumurile publice a unor astfel de vehicule inovative.
„Trebuie modificată OUG 195 din 2002, privind circulaţia pe drumurile publice. Ordonanţa trebuie adaptată astfel încât să permită apariţia în spaţiul public, desigur, în mod responsabil, a vehiculelor fără şofer, fie că vorbim de autobuze, fie că vorbim de alte experimente care se fac la nivelul producătorilor de autoturisme care implementează această tehnologie. (…) Nu cred că ar trebui să dureze foarte mult. Ce ar împiedica să apară o modificare în Ordonanţa 195, prin care să se spună într-un articol că ‘pot circula prin mijloace de transport, vehicule, cum le numesc ei, fără şofer, autonome, condiţia este să fie omologate conform normativelor’, şi în felul acesta să le pui în mişcare aşa cum există deja în unele state europene”, a explicat primarul așului, Mihai Chirica.
Acesta a spus va continua să sprijine orice proiect şi investiţie care poate contribui la dezvoltarea transportului public, inclusiv prin astfel de vehicule de ultimă generaţie.
„Modernizarea în continuare a parcului de vehicule, dar şi a infrastructurii, precum şi oferirea de servicii moderne şi de calitate sunt cele mai importante obiective care trebuie îndeplinite pentru ca transportul public să se integreze într-un oraş cu adevărat verde şi inteligent”, a afirmat primarul Mihai Chirica.
Primul autobuz autonom a fost prezentat la Iași
Autobuzul de tip Karsan Autonomous e-ATAK, prezentat pentru prima dată în România la Iaşi, este primul vehicul complet autonom certificat la nivelul 4, şi este proiectat pentru a funcţiona fără şofer în medii controlate.
Producătorul spune că este rezultatul unui amplu proces de integrare tehnologică şi testare internaţională. Acest vehicul Karsan Otomotiv circulă în Statele Unite şi în mai multe ţări europene.
Are o lungime de circa 8 metri şi o autonomie de până la 300 de kilometri, un motor 100% electric şi o capacitate de transport de până la 52 de pasageri. Este echipat cu tehnologii de ultimă generaţie, precum senzori GMSL, sisteme de monitorizare şi raportare la distanţă, LiDAR, RADAR şi poziţionare prin satelit GNSS, pe lângă cele 11 camere video.
Autobuzul este construit pe platforma modelului Karsan e-ATAK, aflat în exploatare în mai multe oraşe din România, potrivit
Sursa: https://jurnalul.ro/stiri/locale/localitate-romania-introduce-autobuze-fara-sofer-996278.html