Cât de mult ne-am dorit ca lecțiile pe care ni le predau dascălii să fie pe înțelesul nostru, să ni se explice în termeni, ușor de înțeles, materii mai greu accesibile nouă (matematica, fizica, chimia, gramatica și de ce nu, biologia, limbile străine).
Ne-am dorit mereu profesori dedicați educației, cu har pentru această minunată dar și de foarte mare responsabilitate. Nu a fost să fie așa, decât în rare cazuri. De ce? Pentru o multitudine de cauze datorate: pregătirii profesionale, calităților didactice, firii umane, lipsei de surse de informare autentică și altele. De la sine, a venit nevoia construiri unui instrument, care, prin munca sa, poate elimina minusurile profesorului-om și să devină partenerul lui, ideal, în procesul educațional. Numele lui: inteligența artificială.
Cartea „Introducere în utilizarea inteligenței artificiale în educație” (autor prof. univ. dr. Adrian Adăscăliței) se alătură efortului de a găsi și implementa noi soluții practice pentru creșterea calității și eficienței procesului educațional, de data aceasta cu ajutorul instrumentelor de inteligență artificială. „IA este un schimbător de paradigmă, deoarece adaptează procesul educațional la specificul claselor individuale, instructorilor și elevilor (studenților)” ne spune autorul și continuă:
„Intervenția asistentului IA este, pe cel puțin, trei planuri:
Un deziderat care era un vis, o dorință cu ani în urmă devine realitate. Vorbim despre personalizarea educației la nivel de elev/student. Cu ajutorul IA, ne spune autorul manualului, „educatorii pot evalua nivelul de cunoștințe al unui elev și pot crea un plan de studiu care ia în considerare orice lacune în înțelegerea lor. Cu ajutorul IA, educația poate fi mai eficientă pentru fiecare elev. În acest scop, mai multe organizații își echipează IA cu teoria spațiului cunoașterii pentru a descrie lacunele cognitive, ținând cont în același timp de rețeaua complicată de conexiuni dintre conceptele științifice (unul poate stimula învățarea altuia sau poate deveni o bază pentru umplerea golului)”.
În plus, se atinge un nivel superior de performanță personală când educatorul ia în considerare aspectele complexe ce țin de personalitatea fiecăruia. Pornind de la concluzia că „fiecare individ posedă trăsături și abilități unice” trebuie să se țină cont de aspecte de genul: „unii oameni se trezesc devreme, în timp ce alții preferă să lucreze până târziu, unii sunt extrovertiți, alții sunt rezervați, unii asimilează idei repede, în timp ce alții au nevoie de mai multă repetiție, unii au nevoie de o singură explicație din partea profesorilor, în timp ce alții cer mult timp și efort și unii pun întrebări atente, în timp ce alții pun întrebări cu răspunsuri evidente.” Într-o imaginară competiție om-IA având ca scop radiografierea, cu maximă eficiență și în cel mai scurt timp, a personalității reale a unui individ instrumentul IA iese, mereu, câștigător.
Tot cu ajutorul IA, o persoană poate afla care este domeniul profesional și înclinația sa reală spre un anumită ramură de activitate, ținând cont de aptitudinile, interesele, trăsăturile de personalitate și valorile pe care le posedă. Chiar dacă, încă, nu s-a ajuns, la performanțe absolute, calea spre perfecțiune a instrumentului IA și colaborării om-IA este demarată în direcția cea mai bună.
În acest context, ori de câte ori se impune, IA poate, să:
Beneficiile colaborării om-IA și contribuția inteligenței artificiale în procesul educațional va fi percepută, la modul concret, odată cu vizibila creștere a performanțelor elevilor/studenților. Asistăm la o revoluție în domeniul educațional iar societatea se va bucura de noi generații de absolvenți elevi și studenți cu performanțe net superioare în toate privințele. Să ne imaginăm absolventul care a ales domeniul potrivit vocației sale reale, care a acumulat cunoștințele necesare profesiei, în mod rațional, pe bază de înțelegere și nu memorare mecanică, cu o conduită bazată pe valorile umane unanim acceptate și cu o dorință de perfecționare continuă. Idealul de ieri devine realitate astăzi.
Marius GHEORGHIU
CONTACT – Email: redactie@ziaruldeiasi.ro, Telefon: 0745079523