„În exercitarea atribuțiilor de control parlamentar conferite de Constituția României și de Regulamentele Parlamentului, vă adresez prezenta interpelare în legătură cu informații de o gravitate deosebită, care ridică semne serioase de întrebare cu privire la respectarea principiilor statului de drept, a separației puterilor în stat și a regulilor care guvernează conduita diplomatică a României. Doamna Diana Iovanovici-Șoșoacă, europarlamentar în funcție și președinte al partidului S.O.S. România, partid de opoziție reprezentat în Parlamentul României, a fost informată de reprezentanți ai mai multor ambasade că, în urma unor demersuri atribuite Ministerului Afacerilor Externe al României, ar fi existat solicitări sau recomandări ca domnia sa precum si parlamentari ai partidului S.O.S. România să nu mai fie invitati, primiti sau implicati în contacte oficiale cu reprezentanți ai statelor respective. Precizăm în mod expres că nu este vorba despre existența unor interdicții formale sau juridice, ci despre acțiuni de natură diplomatică sau administrativă care ar fi avut ca efect descurajarea, limitarea sau evitarea unor invitații și contacte oficiale, practici care, chiar și în lipsa unei interdicții explicite, pot produce consecințe grave asupra exercitării mandatului unor aleși și asupra pluralismului politic. O asemenea conduită ridică probleme serioase de legalitate și oportunitate, întrucât poate reprezenta o formă de imixtiune a executivului în activitatea unor reprezentanți aleși, inclusiv a unui europarlamentar, al cărui mandat este protejat de dreptul Uniunii Europene, și poate fi percepută ca o utilizare discreționară a politicii externe în scopul marginalizării opoziției politice.
În acest context, vă solicit să clarificați, în mod complet și documentat, următoarele aspecte: a întreprins Ministerul Afacerilor Externe, direct sau prin structuri subordonate, demersuri oficiale sau informale către ambasade ale unor state străine prin care s-a urmărit descurajarea, limitarea sau evitarea invitării ori a contactelor oficiale cu europarlamentarul Diana Iovanovici-Șoșoacă și/sau cu parlamentari ai partidului S.O.S. România? Precizați, va rog, statele vizate, forma acestor demersuri, fie ele note verbale, corespondență scrisă, comunicări electronice, convorbiri telefonice sau întâlniri informale, precum și data și autorul fiecărei inițiative. Care a fost temeiul legal, constituțional sau european în baza căruia Ministerul Afacerilor Externe a considerat că sunt justificate asemenea demersuri, chiar și sub forma unor recomandări sau sugestii diplomatice, care pot afecta activitatea internațională a unor aleși? Au fost informați Guvernul României, Prim-ministrul sau alte autorități publice cu privire la aceste acțiuni și, în caz afirmativ, cine a aprobat sau a dispus realizarea lor?
Consideră Ministerul Afacerilor Externe că este compatibil cu principiile democratice ca un europarlamentar sau parlamentari ai opoziției să fie supuși unor limitări indirecte ale relațiilor diplomatice, generate de intervenții ale unui minister al executivului? Ce măsuri intenționează să adopte MAE pentru clarificarea acestei situații, pentru prevenirea unor practici similare pe viitor și pentru protejarea imaginii României ca stat democratic, care respectă pluralismul politic și independența mandatelor alese? Subliniem că lipsa unor răspunsuri clare și transparente sau furnizarea unor explicații evazive va determina sesizarea comisiilor parlamentare competente, precum și informarea instituțiilor europene relevante, inclusiv a Parlamentului European. Prezenta interpelare are ca scop apărarea principiilor democratice, a dreptului legitim la opoziție politică și a exercitării libere și independente a mandatelor parlamentare și europene, principii care nu pot fi afectate nici direct, nici indirect, prin practici administrative netransparente”, a transmis Dumitru Manea, senator S.O.S. România.