3.3 C
Iași
18 decembrie, 2025

DIGITALIZARE FĂRĂ FINALIZARE | Digitalizarea s-a pierdut pe drum la Primăria Iași. Deși primele proiecte au fost finalizate pe bani grei din 2019, beneficiile pentru cetățeni sunt greu de găsit

Ca la fiecare sfârșit de an, primăria calculează pe baza ultimelor modificări legislative cuantumul impozitelor și taxelor pe care le va percepe în următorul an de la locuitorii municipiului și de la persoanele juridice. Pentrupe imobile și autovehicule se menține bonificația de 10 la sută dacă sunt plătite integral până la 31 martie. Dacă până nu demult centrele de cartier ale primăriei se aglomerau din acest motiv spre sfârșitul lunii martie, acum la casierii nu se mai formează cozi.

Ghiseul.ro, platforma administrată de aproape 15 ani de Autoritatea pentru Digitalizarea României, a preluat aceste plăți, pe lângă multe alte taxe care se pot achita online.

Totuși, Ghiseul.ro nu este meritul primăriei. La fel, nici edirect.e-guvernare.ro, unde se pot depune cereri și obține certificate de atestare fiscală, avize de oportunitate, prelungiri ale autorizațiilor (de construire sau desființare a imobilelor) sau ale certificatelor de urbanism.

Pagina de internet a primăriei (primaria-iasi.ro) oferă la rândul ei, pe lângă informații legate de funcționarea administrației și a Consiliului Local, formulare tipizate, cereri și verificarea stadiului cererilor.

Însă rezultatul – adică obținerea mult râvnitelor certificate de urbanism, planuri urbanistice zonale și autorizațiilor de construire – este ceea ce întârzie uneori nepermis de mult.

Ca de obicei, Oradea și Clujul merg mai repede

Teoretic, pentru eliberarea certificatelor de urbanism există un termen de 15 zile, prevăzut de legea 50/1991, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor. Practic, dacă Primăria Oradea ne-a transmis că emite certificatele de urbanism în 10-12 zile (de la data depunerii cererii și documentației), iar Primăria Cluj-Napoca ne-a răspuns că procentul de încadrare în termenele legale a fost anul acesta de 88 la sută, la Iași sunt întârzieri mari.

Tudor Vericeanu, arhitect-șef al Iașului până la instalarea actualului primar, ne-a spus că, în ce privește autorizațiile de construire, ultimele două semnături sunt cel mai greu de obținut: din partea Juridicului și din partea primarului. În același timp, parcursul unui dosar de avizare a unei investiții imobiliare a devenit tot mai anevoios, pe măsură ce membrii Comisiei de Urbanism își asigură deciziile cu cât mai multe avize.

La rândul său, arhitectul Iulian Nicolau, care a condus Comisia de Urbanism în mandatul trecut, este sceptic că situația se va îmbunătăți prea curând. De vină ar fi nu doar lipsa Planului Urbanistic General actualizat al orașului, dar și a resursei umane din primărie, precum și a infrastructurii logistice necesare. Victime colaterale sunt birourile de arhitectură, aflate în contact direct cu beneficiarii proiectelor, nevoiți să aștepte eliberarea documentelor menționate.

„Ar fi extraordinar să ai la dispoziție un site de urbanism, din care să poți afla orice informație legată de o parcelă de teren – și mă refer la indicatorii tehnici, încadrarea în PUG, poziția rețelelor de utilități. Se poate realiza o asemenea bază de date”, ne-a mai spus Iulian Nicolau.

Prima încercare de acces virtual în primărie

Cu fonduri europene (1,2 milioane de lei) și împreună cu o firmă IT din Sibiu, Primăria Iași a realizat în 2023 un, Digital.Iasi, prin care, dacă vă faceți un cont pentru care vi se cere inclusiv o fotografie a actului de identitate, puteți să intrați în legătură cu zeci de instituții școlare și de cultură din subordinea Municipalității ieșene. Nu este însă clar câți dintre ieșeni folosesc o astfel de aplicație.

Pe lângă interconectarea instituțiilor din subordinea primăriei, proiectul a presupus realizarea unor proceduri simplificate menite să asigure utilizarea lor în mod facil atât pentru funcționari, cât și pentru cetățeni, să asigure transparența și trasabilitatea actelor administrative și, implicit, să reducă nivelul de birocrație.

O pagină poate mai importantă – eportal.primaria-iasi.ro – a fost realizată de aceeași firmă din Sibiu. Sobis Solutions SRL a prins în 2022 alte două contracte cu Primăria Iași, unul pentru acest portal de servicii publice („Digitalizarea Serviciilor Publice”), în valoare de 73 de mii de lei, iar celălalt, pentru refacerea paginii de internet a administrației locale ieșene.

Pagina menționată are o secțiune de sesizări online care atestă, pe de o parte, audiența unei asemenea aplicații prin numărul relativ mare de situații diverse semnalate în tot orașul, iar pe de altă parte de rata rezolvării lor. Astfel, unele sesizări apar ca fiind soluționate, dar altele sunt de mai bine de un an la stadiul „preluată”. Și printre cele soluționate sunt unele de fapt nesoluționate, după cum ne-au semnalat la redacție ieșeni care au testat aplicația. De exemplu, sesizările privind situații deranjante din spatele sediului PNL, partid din care face parte primarul municipiului (parcări ocupate de mașini-depozit, internet-cafe-uri gălăgioase etc.) sau închiderea abuzivă a unui spațiu aparținând unei asociații de proprietari din zona Rondului Vechi.

Tot Iașul într-o hartă

Cei de la primărie au un proiect de realizare a hărți a orașului cu mai multe straturi. De la Cătălin Boghiu, șeful Direcției de Digitalizare, am aflat că aplicația „Iași Maps” va indica printre altele delimitarea exactă a parcelelor și clădirilor din municipiu cu numere și pe sectoare cadastrale, cu regimul juridic aferent, dar și harta topografică cu reprezentarea detaliată a reliefului, infrastructurii rutiere etc. pe baza datelor obținute prin cartografiere aeriană surse GIS publice și procesări proprii, precum și o reprezentare geo-spațială a tuturor autorizațiilor de urbanism emise.

Va propune 40 de straturi, între care și o hartă turistică, cu toate obiectivele culturale, istorice, religioase etc., cea a transportului public, a instituțiilor de învățământ și medico-sanitare, șantierele deschise în oraș, spații verzi, calitatea aerului, chiar și secțiile de votare. O hartă construită pe astfel de straturi poate fi vizualizatăaici, dar nu e clar încă dacă cea a municipiului Iași va arăta la fel. Pentru moment, ieșenii au la îndemână o hartă (https://iasi.digital/) care oferă cinci categorii de informații, de la transport public și parcări, până la calitatea aerului și străzile aglomerate de trafic.

Sursa: https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/digitalizare-fara-finalizare-digitalizarea-s-a-pierdut-pe-drum-la-primaria-iasi-desi-primele-proiecte-au-fost-finalizate-pe-bani-grei-din-2019-beneficiile-pentru-cetateni-sunt-greu-de-gasit–1821191.html

Ultimă oră

Același autor