16.5 C
Iași
2 noiembrie, 2025

Cum se râde la Iași la bancul cu mașina bunicuței din Germania? Studiu: din ce țări poți aduce o mașină bună la mâna a doua și din ce țări riști să iei „țeapă”

Apoi, deși ne surprinde volanul pe dreapta, și românii care optează pentru mașini din Marea Britanie fac o alegere inspirată: kilometri reali și întreținere bună, dovedindu-se o investiție mai sigură decât multe modele locale. În schimb, cei care se aventurează în piețe precum Ucraina, Letonia sau chiar România, șansele să dea peste o țeapă, adică să cumpere o mașină cu kilometrajul măsluit sau daune ascunse, cresc considerabil.

Potrivit studiului anual realizat de carVertical, piețele vest-europene – Regatul Unit, Italia și Germania – oferă cea mai mare siguranță. În Regatul Unit, doar 2,3% dintre mașini aveau kilometrajul dat înapoi și numai 17% prezentau înregistrări de daune, majoritatea vehiculelor fiind vândute local. Italia și Germania completează topul celor mai transparente piețe, alături de Elveția și Franța.

Mașini „reîntinerite” la vânzare

La polul opus, piețele mai puțin transparente, adică cele în care există riscul să fii păcălit și să dai peste mașini cu kilometraj manipulat, daune ascunse sau informații incomplete despre istoricul vehiculului sunt Ucraina, Letonia, Lituania, România și Estonia.

„Aceste piețe au caracteristici comune: o proporție mare de vehicule importate, o flotă mai veche de mașini, derulări pe scară largă ale kilometrajelor și o pondere mare de mașini care au înregistrări de daune”, precizează experții carVertical.

Mii de kilometri dispar „peste noapte” din bord

Tendințele sunt îngrijorătoare: în România, 7,5% dintre mașinile verificate anul acesta aveau kilometrajul dat înapoi, cu o medie de 95.100 km „șterși” de pe bord, iar 58,2% prezentau înregistrări de daune, cu o valoare medie estimată la 3.300 de euro. În Ucraina, 9,5% dintre mașini aveau kilometraj dat înapoi, 10,8% în Letonia , 7% în Lituania și 5,9% în Estonia. Procentul de mașini importate din totalul celor care au fost verificate pe carVertical a variat de la 61% în România la 78% în Ucraina.

Totuși, cumpărătorii chiar nu își pot da seama dacă cifrele de pe bord corespund realității? Explicațiile vin de la Mircea Nazaret, inginer la service-ul auto Ecomotors din Iași.

„Este foarte greu să îți dai seama dacă o mașină are kilometrajul modificat. Nu se pot verifica întotdeauna kilometrii reali, există anumite diagnoze care pot ajuta, dar pentru cineva fără experiență e aproape imposibil să observe diferențele”, ne-a spus Mircea Nazaret.

Chiar și la bordurile electronice, ne-a mai explicat inginerul auto, care teoretic ar bloca modificarea kilometrajului, unii vânzători găsesc metode să le reseteze sau să le înlocuiască. Practic, nimic nu îi oprește să facă maşina să pară mult mai puțin rulată decât este în realitate.

Piața auto românească este puternic dependentă de importuri

„La unele modele din 2018–2020, de exemplu, cu bordul electronic, montau un bord nou și puteau seta câți kilometri doreau. Ar trebui să ne ridicăm semne de întrebare atunci când vedem o mașină din 2020 cu doar 10.000 de kilometri parcurși, să zicem. Din ce am observat, în Germania, o mașină poate ajunge ușor la peste 100.000 de kilometri pe an”, ne-a explicat inginerul Mircea Nazaret.

Din studiul carVertical mai reiese că piața auto românească este puternic dependentă de importuri: 60,7% dintre mașinile verificate provin din străinătate, iar acestea sunt mai predispuse la măsluiri și probleme ascunse. Vârsta medie a mașinilor verificate a crescut la 10,2 ani, ceea ce înseamnă că românii caută modele mai vechi, cel mai probabil pentru prețuri mai accesibile.

Sursa: https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/cum-se-rade-la-iasi-la-bancul-cu-masina-bunicutei-din-germania-studiu-din-ce-tari-poti-aduce-o-masina-buna-la-mana-a-doua-si-din-ce-tari-risti-sa-iei-teapa–1809195.html

Ultimă oră

Același autor