În ultimii ani, scandalurile legate de modul în care au fost atribuite și gestionate proiectele de renovare și consolidare din zone cu probleme grave au devenit frecvente în peisajul administrației publice din România. Un caz care a atras atenția în mod special este cel al lucrărilor de la Salina Praid, unde contractul de peste 40 de milioane de lei, atribuit companiei Partener Industrial Construct SRL, se află în centrul unor suspiciuni grave de ilegalitate și întârziere nejustificată.
Deși, în timpul vizitei oficiale a lui Nicușor Dan la Praid, constructorul și beneficiarul au asigurat cu fermitate că proiectul va fi finalizat până la 21 iulie, realitatea cruntă de astăzi contrazice flagrant aceste promisiuni. La o lună distanță, lucrările sunt nu doar departe de a fi terminate, ci par într-o stare de stagnare alarmantă. Această întârziere, departe de a fi un simplu decalaj, ridică semne de întrebare grave cu privire la intențiile reale și capacitățile celor responsabili. Lipsa unui calendar actualizat și transparent, combinată cu tăcerea asurzitoare a autorităților, sugerează o gestionare dezastruoasă și, potențial, o tentativă de a ascunde adevărata amploare a problemelor. Nemulțumirea din ce în ce mai mare a localnicilor, alături de perturbarea traficului și a activităților economice, amplifică presiunea și transformă acest caz într-o urgență publică. Intervenția imediată a autorităților competente nu mai este o opțiune, ci o obligație pentru a garanta finalizarea proiectului în termeni rezonabili și cu respectarea standardelor de calitate promise.
Promisiunile făcute în timpul vizitei oficiale au fost prezentate ca un angajament ferm, un simbol al responsabilității și respectului față de comunitate și resursele publice. Însă realitatea crudă de pe teren sugerează că aceste angajamente fie au fost ignorate cu bună știință, fie ascund o gravă lipsă de competență managerială și responsabilitate legală.
Mai grav este faptul că există suspiciuni privind motivele din spatele întârzierii. Ar putea fi vorba despre probleme tehnice reale sau, din contră, despre deficiențe în pregătirea și organizarea șantierului, sau chiar practici de corupție și favoritisme în atribuirea contractelor.
Promisiunea făcută de constructor și beneficiar președintelui României, Nicușor Dan, trebuia să fie respectată, însă întârzierea semnificativă și lipsa clară a unor explicații concrete indică o problemă de responsabilitate și de transparență. Aceasta nu trebuie să fie doar o lecție despre întârziere, ci și un avertisment despre importanța controalelor riguroase și a responsabilității în gestionarea proiectelor publice. În această perioadă în care resursele publice sunt limitate, fiecare zi pierdută în proiecte neterminate înseamnă o oportunitate ratată, în timp ce încrederea publică pierde teren în fața lipsei de eficiență și de transparență.Top of Form
În ultimii doi ani, firma prahoveană Partener Industrial Construct SRL a devenit tot mai prezentă pe lista companiilor implicate în proiecte de infrastructură și construcții cu fonduri publice, în ciuda faptului că există suficiente dubii legate de experiență și capacitate operațională. Mai mult, activitatea acestei societăți a fost marcată de atribuirea unor contracte importante fără a se respecta procedurile legale cum ar fi licitațiile publice, ceea ce ridică serioase semne de întrebare asupra modului în care se cheltuiesc banii contribuabililor.
Contractul, în valoare de peste 40 de milioane de lei, a fost atribuit firmei pentru consolidarea și remedierea problemelor de la Salina Praid, în condițiile în care societatea a fost înființată cu doar câteva luni înaintea aceastei atribuiri, printr-o procedură de încredințare directă, deși obiectul activităților de bază ale societății sunt construcțiile rezidențiale și nu infrastructura de urgență pentru mine și saline. Sursele oficiale și persoane din domeniu afirmă că această metodă de atribuire indică o apropiere între politic și firma în cauză, fapt care necesită verificări riguroase.
Pe lângă proiectul de la Praid, Partener Industrial Construct a câștigat și alte contracte fără licitație, în special în domeniul hidrologic și de infrastructură urbană, în localități precum Slănic Prahova, unde a fost însărcinată să astupe o groapă gigantică, de 2 metri adâncime și cu o suprafață de aproximativ 60 mp, rezultată din alunecări de teren. Această lucrare a fost aprobată în urma unor controale și avize, însă, odată cu trecerea timpului, s-a constatat că modul în care firma a realizat acest proiect a fost în total dezacord cu așteptările autorităților.
Lucrările controversate, precum consolidarea de la Slănic Prahova sau proiectul pentru Salina Praid, ridică întrebări privind calitatea, legalitatea și utilitatea acestor investiții. În plus, schimbarea rapidă a administratorului și vânzarea pachetului majoritar către o altă persoană, la doar câteva luni de la înființare, nu face decât să întărească suspiciunile legate de interesele obscure ale unor grupări.
Situația societății Partener Industrial Construct SRL reprezintă cel mai clar exemplu al modului în care sistemele de atribuiri directe și lipsa transparenței pot crea un teren propice pentru abuzuri și cheltuieli inutile din fonduri publice . Echilibrul dintre controlul legal și riscurile de fraudă devine extrem de fragil în condițiile în care firmele de apartament, acționate de persoane sau grupări cu conexiuni discutabile, pot obține contracte fără licitație.
Pentru „proiectarea și execuția în regim de urgență a lucrărilor de captare și tranzitare a pârâului Corund” au fost alocate peste 8,4 milioane de euro, echivalentul a peste 42,8 milioane de lei, firmelor care formează un consorțiu alcătuit din Partener Industrial Construct din Prahova, Stereo Plan (inginerie și consultanță tehnică) din Iași și Ged Project din Bacău (inginerie și consultanță tehnică), o sumă considerabilă, mai ales în contextul în care aceste lucrări ar fi trebuit să asigure stabilitatea și siguranța minei Praid, dar și a comunităților din jur. Această investiție de zeci de milioane de lei a fost declanșată de pericolul iminent de prăbușire a minei, cauzat de inundarea acesteia. În condițiile în care zona a fost puternic afectată de inundații și fenomene meteo extreme, autoritățile au considerat necesar să intervină rapid, pentru a preveni un dezastru ecologic și uman major.
Însă, în spatele acestor cheltuieli uriașe se află controverse grave și semne de întrebare legate de legalitatea, transparența și eficiența modului în care s-au atribuit și s-au folosit aceste fonduri. Firma de apartament, Partener Industrial Construct SRL , înființată cu puțin timp înainte, fără experiență relevantă în domeniu, a fost desemnată ca firmă de execuție printr-un contract de atribuire directă, fără licitație publică. La prima vedere, această alegere poate fi explicată prin necesitatea de a acționa rapid, în context de urgență, dar, la o privire mai critică, există suspiciuni privind modul în care s-au folosit resursele.
Din informațiile obținute, această companie, controlată inițial de Cristina Lișmanu, o persoană cu activitate în sectorul telecomunicațiilor, fiind consultantul Vodafone, a fost implicată în mai multe proiecte de urgență fără licitație, în condiții suspecte. În plus, firma a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 9 milioane de lei în 2024, dar nu are încă un portofoliu solid de proiecte, iar lucrările efectuate în diverse zone ale țării, de la Slănic Prahova la Praid, ridică semne de întrebare despre calitatea și durabilitatea acestor intervenții.
Dincolo de declarațiile oficiale, comunitățile din zonă și experții în geotehnică și minerit vorbesc despre o gestionare superficială a situației, despre cheltuieli exagerate și despre contracte atribuite preferențial. Se ridică astfel întrebarea dacă în spatele acestor investiții se află un plan coerent, dacă proiectul are o viziune clară și dacă resursele au fost folosite eficient, sau dacă totul a fost doar o strategie pentru a obține anumite beneficii financiare, pentru a avansa unele interese personale sau de grup.
Aprovizionarea cu beton devine tot mai critică în cadrul proiectului, în condițiile în care constructorul lucrează doar cu o firmă care furnizeză beton, societate care nu poate face față cererii crescute, iar cantitatea disponibilă este mult sub nivelul necesar pentru a avansa conform planului, situație care generează întârzieri serioase, iar riscul de a nu respecta termenele devine tot mai mare.
Trebuie menționat faptul că cele trei firme contactate pentru a livra beton nu au reușit să ajungă la o înțelegere, iar disponibilitatea materialului este încă o problemă nerezolvată. Această situație întârzie progresul lucrărilor, dar ridică semne de întrebare și asupra modului în care este gestionat acest proiect, asupra capacității de a face față situațiilor neprevăzute și asupra responsabilității celor implicați în avansarea și finalizarea acestui obiectiv public. În condițiile actuale, riscul de a depăși termenul stabilit și de a cheltui sume suplimentare neprogramate devine inevitabil, iar comunitatea locală rămâne în așteptarea unei soluții concrete și eficiente.
Pe surse, am aflat că firma constructorului implicat în proiectele din zona minieră de la Salina Praid a cerut, discret și fără a anunța oficial, ca minerii companiei Salrom să elimine și să transporte în afara zonei masivele de sare existente pe teren.Top of Form
Dirigintele de șantier susține că firma constructorului nu a respectat o organizare coerentă a lucrărilor, iar utilizarea utilajelor este total ineficientă, întrucât se blochează frecvent unele pe altele, generând întârzieri și probleme majore în derularea lucrărilor.
Numirea doamnei Chirvăsută Rita ca diriginte de șantier pentru un proiect de o asemenea complexitate precum Salina Praid ridică serioase semne de întrebare, având în vedere experiența sa limitată în domeniu. Autorizarea sa ca diriginte de șantier este din 05.11.2024, ceea ce înseamnă că la momentul demarării proiectului avea doar câteva luni de experiență efectivă în această calitate. Este legitim să ne întrebăm ce nivel de competență și capacitate de gestionare a unui șantier de o astfel de anvergură putea avea o persoană cu un background profesional recent.
În aceste condiții, este esențial să analizăm cu atenție competențele specifice ale doamnei Chirvăsută Rita și să înțelegem dacă avea o experiență anterioară în domenii conexe, care ar putea justifica decizia de numire. Fără o evaluare transparentă și completă, se poate pune la îndoială corectitudinea și profesionalismul cu care a fost selectată această persoană pentru o poziție cu o responsabilitate atât de mare.
De asemenea, este important să investigăm și motivul pentru care nu a fost preferat un diriginte de șantier cu o experiență vastă și solidă, având în vedere complexitatea lucrărilor și riscurile asociate proiectului de la Salina Praid. Existența pe plan local a unor astfel de profesioniști, cu un istoric dovedit în proiecte similare, ar fi putut asigura o mai bună gestionare a proiectului și o reducere a riscurilor asociate cu întârzierea, costurile suplimentare sau problemele de calitate.
Surse locale dezvăluie că toate utilajele, piatra și betonul utilizate în lucrările de la Salina Praid sunt furnizate de o singură firmă, TRANSTRADE, o entitate cu rădăcini adânci în zona respectivă. Această companie avea deja relații contractuale anterioare cu Salina Praid, furnizând materiale și utilaje pentru diverse intervenții curente. Această concentrare a contractelor către o singură sursă, chiar dacă aceasta este locală, ridică inevitabil întrebări legate de transparență, competiție și potențiale favoritisme, putând crea un mediu propice pentru practici anticoncurențiale și controlul prețurilor.
În realitate, lucrările executate de constructor se limitează la operațiuni simple, cum ar fi un strat subțire de piatră peste apă sărată sau argilă.
Constatările de pe teren dezvăluie probleme grave privind calitatea lucrărilor efectuate. Un volum semnificativ de beton folosit nu este armat, ceea ce subminează rezistența și durabilitatea structurilor. Mai mult, plasa de armare nu este suprapusă corespunzător, compromițând capacitatea de a suporta sarcini și tensiuni. În ciuda acestor deficiențe evidente, rapoartele oficiale atestă în mod eronat că toate carcasele de armare sunt poziționate conform proiectului, ceea ce sugerează o încercare deliberată de a ascunde deficiențele și de a falsifica realitatea, nereguli majore care pun sub semnul întrebării integritatea întregii structuri și care pot avea consecințe devastatoare în cazul inundațiilor sau mișcărilor terenului.
Mai mult, se pare că numărul de angajați de pe șantier este umflat de constructor, care raportează oficial un anumit număr, în timp ce, în realitate, doar 5 muncitori se află la fața locului; totodată, aceleași surse indică faptul că aceștia nu au un plan de execuție clar, ceea ce transformă șantierul într-un haos total.
Analizând ceea ce se întâmplă la Praid, se pot trage următoarele concluzii:
Inconsistențe și lipsuri în documentație – există mai multe lipsuri și inconsecvențe în documentația tehnică prezentată de Societatea Națională a Sării (Salrom) și Total Proiect SRL pentru lucrările de la Salina Praid, care includ neconcordanțe în debitul de calcul, necesitatea actualizării expertizei tehnice și lipsa unor studii esențiale.
Probleme legate de autorizare și respectarea reglementărilor – deși s-a emis Autorizația de construire în regim de urgență de către Primăria Comunei Praid, procedura de obținere a avizului de gospodărire a apelor trebuie să fie inițiată și efectuată concomitent cu realizarea lucrărilor. Acest lucru sugerează o potențială eludare a procedurilor normale și o abordare riscantă, având în vedere complexitatea și importanța lucrărilor.
Necesitatea unei abordări integrate – este necesară o abordare integrată, care să includă și alte lucrări pentru atenuarea undelor de viitură. Proiectul trebuie să fie adaptat și dimensionat corespunzător pentru a asigura tranzitarea debitului de apă.
Probleme cu respectarea standardelor – este necesar ca lucrările să respecte standardele HG 846/2010 privind managementul riscului la inundații, ceea ce sugerează că documentația inițială nu era conformă cu acestea.
Așadar, documentul indică faptul că lucrările de la Salina Praid au fost demarate în regim de urgență, dar că documentația tehnică necesită îmbunătățiri semnificative pentru a respecta reglementările și pentru a asigura siguranța și durabilitatea proiectului. De asemenea, există suspiciuni legate de gestionarea procesului de autorizare și de conformitate a proiectului cu standardele de siguranță și mediu.
Având în vedere amploarea problemelor semnalate și indiciile privind potențiale fapte ilegale, se impune demararea, cu maximă urgență, a unor anchete amănunțite și independente, atât la nivel administrativ, cât și penal. Este esențial ca organele de control să analizeze cu rigurozitate modul în care au fost atribuite contractele, legalitatea cheltuielilor efectuate, calitatea lucrărilor realizate și respectarea normelor de mediu și de siguranță, căci doar prin intermediul unor investigații complexe și transparente se poate stabili dacă au existat infracțiuni și cine sunt responsabilii pentru situația actuală.
Mai mult decât atât, informațiile obținute pe surse sugerează o posibilă strategie deliberată de a induce în eroare întreaga conducere a statului, de la președintele României, Nicușor Dan, până la miniștri și secretari de stat, prezentând o soluție rapidă și eficientă pentru stabilizarea Salinei Praid, dar având în realitate un scop ascuns, acela de a obține controlul asupra fondurilor și de a realiza un profit rapid și ilicit. Se pare că promisiunea unui termen scurt de execuție, de doar 3 săptămâni până la data de 21 iunie, a fost elementul cheie care a convins toate părțile implicate să aprobe proiectul și să aloce resursele necesare.
În contextul acestor dezvăluiri, o analiză comparativă a costurilor este esențială. Deși s-au cheltuit peste 40 de milioane de lei, noua lucrare de conducte asigură un debit de doar 12 mc/s și este considerată o soluție provizorie, cu un grad ridicat de colmatare în timp, fără a garanta debitul minim necesar de 50 mc/s. Conform experților, o soluție alternativă, constând în betonarea și impermeabilizarea albiei râului pe o secțiune deschisă trapezoidală, ar fi costat de câteva ori mai puțin, până la 9 milioane de lei, și ar fi putut fi realizată în același interval de timp. Mai mult, lucrarea inițială de betonare și impermeabilizare a albiei pe o lungime de 1375 metri, estimată la 18 milioane de lei, a fost atribuită, la semnarea contractului din 13 mai, unei asocieri de firme de proiectare și execuție fără experiență în domeniul apelor, la o valoare de doar 9 milioane de lei.
Se pare că soluția aleasă nu este doar mai costisitoare, ci și ineficientă pe termen lung, necesitând noi investiții pentru a atinge parametrii de funcționare necesari. Este absolut necesar să se stabilească dacă au fost respectate procedurile legale, dacă firmele implicate aveau capacitatea tehnică și financiară de a realiza un proiect de asemenea complexitate și dacă nu cumva, în spatele acestor decizii, se ascund interese obscure și practici de corupție, căci doar în acest mod se poate face dreptate și se pot trage la răspundere vinovații pentru această risipă de bani publici și pentru punerea în pericol a comunităților locale.
Va urma