Toți consilierii locali au aprobat proiectul, cu excepția reprezentanților partidului CURAJ îndeliberativul local . Cu toate că au criticat în plen inițiativa, consilierii USR au dat undă verde investiției. Unele voci critice au fost și din interiorul PNL.
„Proiectul este o soluție de anii ’70, nu se mai fac astfel de pasaje în zilele noastre. (…) Au trecut șapte ani de la aprobarea proiectului, din fericire nu s-a întâmplat nimic. Vreți acum să creșteți costurile semnificativ, de la 71 la 193 milioane lei. Consider că, cu acești bani, se pot face lucruri mult mai bune, mult mai frumoase care și să fluidizeze traficul și să ducă Iașul la nivel european”, a comentat lidera CURAJ, Cosette Chichirău.
Consilierul USR Diana Zbranca a subliniat, la rândul ei, că deși se aprobă indicatorii tehnico-economici, Primăria, prin intermediul altui proiect, de rectificare bugetară, a diminuat suma prevăzută pentru pasaje (de la 330.000 lei la 10.000 lei) în vederea realizării etapei de proiectare. „Actualizăm indicatorii, dar excludem sumele pentru etapa următoare”, a completat consilierul USR.
„Proiectul a stagnat din motive politice”, spune primarul
Primarul Mihai Chirica a susținut în plen că proiectul a stagnat din cauze politice, fără să fi fost în culpă executivul. Edilul-șef al Iașului a făcut această declarație în condițiile în care în perioada 2021 – 2025 a funcționat constant o majoritate politică în jurul lui, asigurată de „rebeli” din USR.
„Ne-am fi dorit și noi să fi fost o variantă subterană”, a precizat liderul consilierilor PSD, Bogdan Crucianu. De cealaltă parte, liderul liberalilor Ciprian Bostan a invocat faptul că, în cazul unor pasaje subterane, exista riscul descoperirii unor vestigii, iar descărcarea arheologică ar fi fost una de durată. „Dacă le bagăm în subteran, costurile cresc de 2,5-3 ori la o estimare grosieră, inginerească. Nu cred că am avea finanțare din bugetul local pentru pasaje subterane”, a spus consilierul PNL.
La rândul lui, primarul Chirica a spus că dacă ar începe excavații în zonă pentru pasaje supraterane atunci „jumătate din oraș” ar rămâne izolată pe parcursul lucrărilor. „Oportunitatea unui pasaj suprateran este din punct de vedere constructiv, noi am cerut să aducă aripile spre interior, să nu ieșim din profilul albiei râului Bahlui și să căutăm soluții tehnice pentru ca tablierul să nu deranjeze circulația la sol”, a comentat primarul Chirica. „Sincer, nu mai sunt atât de convins că rezolvăm foarte multe cu acest pasaj”, a spus Eduard Boz, consilier PNL, el votând în favoarea proiectului.
Proiectul a primit avizul favorabil din partea consilierilor PNL, PSD, USR, AUR și PMP. „Noi am votat pentru acest proiect pentru că Iașul are nevoie de aceste pasaje care să fluidizeze traficul, are nevoie să respire, are nevoie de o mobilitate, dar, vreau să fie foarte clar, nu avem încredere că aceste pasaje vor fi făcute vreodată”, a spus liderul consilierilor USR Dragoș Popa.