3.8 C
Iași
17 decembrie, 2025

Cheltuielile de sărbători scad ușor anul acesta. Cele mai mari sume merg către haine și accesorii, dar și cardurile cadou câștigă teren, potrivit studiului Deloitte

Hainele și accesoriile rămân pe primul loc în preferințele cumpărătorilor ca sumă alocată (20% din total), dar cardurile cadou câștigă teren (17%, plus patru puncte procentuale față de anul trecut), în timp ce bugetul alocat produselor electronice scade la 12%, de la 15% anul trecut.

Pe de altă parte, anul acesta tot mai mulți cumpărători (47%, față de 39% în 2024) aleg să ofere cadou experiențe (mese la restaurant, bilete la evenimente, acces în centre de relaxare etc.), motiv pentru care cheltuielile de acest tip ar urma să scadă mai puțin (cu 6%) față de anul trecut decât cele alocate articolelor de retail (-14%).

Studiul mai arată că șapte din zece cumpărători urmăresc mai multe canale pentru a identifica oferte, iar 68% intenționează să utilizeze instrumente digitale (social media – 59%, inteligența artificială generativă – 33%, comparatoare de prețuri și chatboturi) pentru cumpărăturile de sărbători.

Pe categorii de vârstă, reprezentanții Generației X (între 45 și 60 de ani) sunt singurii care intenționează să cheltuiască mai mult anul acesta de sărbători decât anul trecut (cu 3%), în timp ce tinerii din Generația Z (între 18 și 28 de ani) au în plan să aloce cu 34% mai puțin în acest scop decât în urmă cu un an. Mai mult, aceștia din urmă sunt mai predispuși să caute oferte (95%), dar apelează și la social media (74%), la inteligența artificială (43%) și la influenceri pentru a identifica prețurile cele mai bune. Pe de altă parte, reprezentanții Generației Z sunt cei mai interesați de bunurile de lux (57%, față de 44% din totalul participanților la studiu), considerând că acestea reprezintă o investiție valoroasă.

„Contextul economic intern și internațional îndeamnă consumatorii la prudență, inclusiv în perioada sărbătorilor de iarnă. Ofertele sunt la mare căutare, iar reprezentanții Generației Z se dovedesc a fi cei mai exigenți cumpărători. Această prudență este confirmată și de datele privind evoluția consumului în acest an, în special în România, unde acestea indică o scădere anuală de peste 4% (în luna octombrie), în condițiile creșterii prețurilor ca urmare a majorării de TVA începând cu luna august 2025, dar și a altor factori care au acționat în această direcție. În consecință, pentru a rămâne relevanți pentru clienții lor, comercianții trebuie să analizeze comportamentul consumatorilor și să acționeze proactiv pentru a le răspunde așteptărilor cu oferte și experiențe de shopping care să îi diferențieze de principalii competitori”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, și Liderul industriei de retail și bunuri de larg consum.

Magazinele online atrag, și anul acesta, cea mai mare parte a bugetului alocat de sărbători (56%), dar cele fizice rămân preferate pentru cumpărarea alimentelor și băuturilor (82%), produselor de casă și bucătărie (56%) sau hainelor și accesoriilor (55%).

Pe de altă parte, 58% dintre cumpărători consideră stresant procesul de achiziționare a cadourilor de sărbători, iar 77% sunt nemulțumiți, când fac cumpărături online, în special din cauza ritmului lent de livrare (37%) sau a stocurilor insuficiente (36%). În aceste condiții, cumpărătorii ar aprecia dacă comercianții i-ar ajuta să aleagă cadourile cele mai potrivite (45%) sau dacă le-ar pune la dispoziție liste de produse preferate (wish list) sau de cadouri (25%).

StudiulDeloitte Holiday Retail Survey 2025a fost efectuat în rândul a aproape 4.300 de consumatori din SUA și analizează comportamentul de consum al acestora în perioada sărbătorilor de iarnă.

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță fiscală și juridică, consultanță, consultanță financiară și managementul riscului către aproximativ 90% din companiile prezente în topul Fortune Global 500® și către mii de companii din sectorul privat. Experții firmei contribuie la atingerea unor rezultate măsurabile și de durată, care ajută la consolidarea încrederii în piețele de capital, care permit companiilor să se transforme, să prospere și să deschidă calea către o economie mai puternică, către o societate mai echitabilă și o lume sustenabilă. Cu o istorie de peste 180 de ani, Deloitte acoperă peste 150 de țări și teritorii. Obiectivul său este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor aproximativ 470.000 de profesioniști la nivel mondial.

Deloitte România este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță și managementul riscului, consultanță financiară, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 3.300 de profesioniști.

Sursa: https://www.bzi.ro/cheltuielile-de-sarbatori-scad-usor-anul-acesta-cele-mai-mari-sume-merg-catre-haine-si-accesorii-dar-si-cardurile-cadou-castiga-teren-potrivit-studiului-deloitte-5428488

Ultimă oră

Același autor