Grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize este unul dintre cele mai mari grupuri de vânzare cu amănuntul de alimente din lume, care se prezintă ca „o familie de mărci locale grozave care împărtășesc pasiunea pentru furnizarea de alimente excelente, valoare și inovații”.
La începutul anului 2025, Ahold Delhaize a anunțat „cu mândrie” integrarea Profi în portofoliul său de branduri locale, un pas important care extinde prezența grupului în Europa Centrală și de Sud-Est.
„Acest lucru înseamnă adăugarea a aproape 28.000 de noi colegi, adăugarea a aproximativ 1.700 de magazine la rețeaua noastră totală actuală de aproximativ 7.700 de magazine locale și consolidarea capacității noastre de a deservi comunitățile din România”, se arăta în anunțul oficial din ianuarie.
Ahold Delhaize:„Este afacere, dar și muncă socială”
În noiembrie, Ahold Delhaize le relatează deja olanzedilor să „în timp ce în Amsterdam camioanele care aduc marfă în magazine trec de trei ori pe zi, în multe zone rurale din România livrările se fac de trei ori pe săptămână”. Drumurile sunt adesea în stare precară, iar „autostrăzile care ar trebui să transporte produsele către consumatori sunt încă doar pe hârtie. Această situație afectează nu doar costurile de transport, ci și disponibilitatea produselor în rafturi”, se arată în articolul intitulatAhold are peste 1.000 de magazine mici în cele mai sărace regiuni ale României: „Este afacere, dar și muncă socială”.
Mai mult decât o simplă afacere, lanțul Profi este descris ca o „muncă de asistență socială”. Pentru a putea funcționa în comunități izolate, magazinul trebuie să susțină și alte nevoi locale. Autoritățile locale „cer încălțăminte pentru copii, ca să poată merge la școală, și asistență medicală pentru bătrâni, înainte de a putea vorbi măcar despre deschiderea unui magazin modern în satele lor”. Profi contribuie astfel la „o clinică medicală mobilă, la restaurarea unor clădiri istorice și la furnizarea de lemne de foc pentru iarnă”.
Această implicare reflectă o realitate socială și economică dură. România este „a doua cea mai săracă țară din Uniunea Europeană după Bulgaria”, cu o inflație care în august a atins „spre 10%”. Creșterea recentă a TVA-ului cu două procente a redus și mai mult puterea de cumpărare a populației. Salariile medii sunt de „aproximativ 1.500 de euro pe lună în București și circa 1.000 de euro în restul țării, iar consumul s-a prăbușit la cel mai redus nivel de după criza financiară”.
În orașele mari, însă, economia crește rapid, iar despre gusturile culinare ale românilor olandezii observă că sunt asemănătoare cu ale italienilor. Bucureștiul și alte centre urbane sunt dominate de branduri internaționale și restaurante pline, iar tinerii sunt preocupați de lifestyle și consum.
Dar aceste zone nu reflectă realitatea majorității românilor, pentru care accesul la bunuri și servicii este mult mai limitat.
„Lanțul Profi este foarte diferit de cele aproximativ o mie de supermarketuri Mega Image și de micile magazine Shop&Go din zonele urbane, operate de Ahold încă din fuziunea cu grupul Delhaize din 2016. Este, de asemenea, diferit de marile magazine ale principalilor concurenți – Carrefour și Lidl – care, deși au mai puține unități, obțin vânzări mai mari, dar doar în zonele prospere ale orașelor”.
Strategia Ahold Delhaize pentru România este clară și simplă, se mai arată în articol: „Volumul de vânzări”. Compania operează cu o marjă mică, de aproximativ 4%, ceea ce înseamnă că „trebuie să vindem mult pentru a câștiga mult”. De aceea, produsele proprii, cu denumiri neutre și prețuri accesibile, sunt esențiale pentru reușita pe această piață. Aceste produse „au denumiri neutre, astfel încât pot fi vândute în toate formatele de magazin”.
Zeci de magazine Profi au ajuns la grupul Annabella
Între timp, în luna august, Ahold Delhaize a anunțat că va vinde 87 de magazine din România companiei locale Annabella, tranzacție care „face parte din obligațiile asumate față de Consiliul Concurenței din România, ca urmare a achiziției Profi, anunțată în ianuarie 2025”. Din totalul magazinelor cesionate, 82 sunt Profi, iar cinci aparțin rețelei Mega Image, celălalt brand al Ahold Delhaize în România. Iar potrivit Ziarul Financiar de luni, 3 octombrie,Retailerul român Annabella a început să îşi pună sigla pe magazinele Profi preluate.
Pentru olandezii care urmăresc evoluția Ahold Delhaize, România este o piață provocatoare, în care condițiile sociale și economice complicate influențează toate aspectele afacerii. Provocările logistice cauzate de lipsa infrastructurii sunt doar o parte a ecuației. Pentru Profi, succesul înseamnă și adaptare la nevoile comunităților pe care le deservește, o combinație dificilă între business și responsabilitate socială.
Totuși, articolul din presa olandeză precizează că potrivit estimărilor Ahold Delhaize, magazinele Profi vor contribui în 2025 cu „3 miliarde de euro la cifra de afaceri” a grupului și vor deveni profitabile începând cu anul viitor. În 2024, cifra de afaceri realizată de Profi România a fost de 14,12 miliarde lei (circa 2,9 miliarde euro), însă profitul a fost negativ.