Constantin Neagu, șeful Filialei Iași a Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, susține că problema nu este neapărat în volumul temelor, ci în felul în care profesorii informațiile predate elevilor.
„E clar că programa este încărcată. Nu sunt mulțumiri în zona aceasta, mai ales că și profesorii au mai subliniat acest lucru. Însă nivelul temelor nu știu să fi crescut față de anii trecuți. Având în vedere că programa nu a fost schimbată la niciun nivel de studiu, dacă stai și îți bați capul ca părinte să îi explici unde nu înțelege, dificultatea poate fi depășită”, a explicat acesta.
Tot Constantin Neagu a transmis că o parte din responsabilitate revine și părinților, care ar trebui să intervină acolo unde copilul întâmpină greutăți.
„Să nu cădem în capcana de a spune că în programă sunt lucruri de neînțeles pentru nivelul lor de vârstă. Totul ține de cât de bine își face treaba profesorul. Apoi e vorba despre cât de multe vrea copilul să acumuleze de la școală. Părinții au rolul de a întregi cercul prin lămurirea problemelor”, a adăugat reprezentantul părinților.
Părinți din ciclul primar: „Le răpește complet timpul de joacă, de odihnă sau de activități creative”
Unii părinți, mai ales ai elevilor din clasele primare, au spus că temele zilnice au devenit o povară pentru cei mici. Mama unui elev de clasa a III-a dintr-o școală ieșeană a povestit cât de încărcat este programul copilului său.
„Sincer, volumul de teme primite zilnic a devenit copleșitor. Copiii petrec deja 4-5 ore la școală, iar apoi urmează alte 2-3 ore de teme, ceea ce le răpește complet timpul de joacă, de odihnă sau de activități creative. Nu contest importanța exercițiului individual, dar cred că e nevoie de un echilibru. La această vârstă, învățarea ar trebui să fie și o bucurie, nu o sursă de stres”, a transmis mama elevului.
Aceasta a făcut apel la un dialog mai strâns între școală și părinți, precizând că și-ar dori ca „școala să asculte mai mult vocea părinților și să regândească volumul temelor, în interesul copiilor”.
„Totul depinde de metodă, nu de volum”
Un alt părinte, tatăl unui elev tot de clasa a III-a, consideră că unii învățători dau prea multe teme din teama de eșec.
„Cred că unde se dau prea multe teme este vorba despre profesori cărora le este frică de eșecul copiilor. Mi-am dat seama că totul depinde de cum predă învățătorul, de ce metodă are. Nu este despre volum. Cred că se poate ca elevii să performeze și fără teme foarte multe”, a spus acesta.
A adăugat că, în opinia sa, cantitatea nu este garanția performanței, subliniind intenția unor învățători de a da un volum ridicat de teme, dar fără a avea o metodă potrivită.
„Mi se pare că la unii învățători este o manie de a le da foarte multe teme, dar copiii nu performează din volum, ci din metodă. Nu consider că un volum mare de teme reprezintă o metodă eficientă. Și copilul meu face teme timp de 2-3 ore pe zi”, a completat tatăl elevului.
Liceenii și „copy-paste-ul”: „Inteligența artificială schimbă regulile jocului”
Părinții elevilor mai mari au subliniat o altă tendință: folosirea inteligenței artificiale pentru realizarea temelor. Mama unui elev de clasa a X-a a spus că, deși temele nu sunt exagerat de multe, tehnologia a modificat modul în care copiii le abordează.
„Timp liber au copiii, teme sunt într-un cuantum rezonabil. Nu consider că ai mei copii au foarte multe teme. Problema e că inteligența artificială a venit și cu o parte mai puțin plăcută. Sunt foarte mulți elevi care, la ora actuală, apelează la inteligență artificială pentru a-și face temele. Nu se mai obosesc să lucreze acasă, ci se folosesc de acele pauze dintre ore sau ajung mai devreme la școală, comunică între ei și își rezolvă sarcinile în 5-10 minute. Fac doar un copy-paste clasic românesc”, a explicat aceasta.
„Insist ca al meu copil să fie câștigat pe o zonă de aptitudini și abilități”
În același context, un alt părinte a atras atenția și asupra nevoii unei reforme curriculare, explicând că, din punctul său de vedere, sunt materii care „nu oferă informații suficient de necesare” elevilor.
„Se poate umbla puțin la curriculum. Acel curriculum la dispoziția școlii din care elevii își aleg împreună cu părinții anumite materii cred că ar trebui să fie mult mai diversificat. Din punctul meu de vedere, insist ca al meu copil să fie câștigat pe o zonă de aptitudini și abilități pe care să le dezvolte din școală”, a declarat părintele elevului.
Părinții au mai spus că raportarea la modele din străinătate – Finlanda, Japonia, China – este făcută tocmai pentru că acele sisteme de învățământ „insistă pe cu totul altceva față de ceea ce oferim noi”.