1 C
Iași
joi, 3 decembrie, 2020

Declaraţie de presă – deputat Camelia Gavrilă (PSD)

2020-11-20 15:51:53

Festivalul Naţional de Teatru 2020 – destinul teatrului românesc în „vreme de pandemie”

„Viaţa trebuie trăită asemeni unei piese de teatru.” (Platon)

Festivalul Naţional de Teatru (FNT), eveniment mult aşteptat de iubitorii de cultură şi de frumos artistic, a ajuns la ediţia cu numărul 30 şi se va desfăşura în perioada 22-29 noiembrie. În contextul pandemic actual, sălile de teatru din toată ţara au fost închise, din nefericire, astfel încât ediţia de anul acesta va fi susţinută exclusiv în mediul online, conform anunţului oficial al Uniunii Teatrale din România, UNITER. Aproximativ 50 de spectacole vor putea fi urmărite pe internet, pe platforma festivalului (fnt.ro), unde vor avea loc şi dezbateri, colocvii, o expoziţie virtuală de fotografie de teatru în spaţiu 3D, precum şi prima transmisiune live 360 de grade a unui spectacol-lectură.

Subliniind discrepanţele majore dintre ediţia de anul acesta a festivalului şi cele anterioare, criticii de teatru, care asigură direcţia artistică din acest an, Ludmila Patlanjoglu, Maria Zărnescu şi Călin Ciobotari situează evenimentul sub semnul unei „altfel” de perspective asupra spectacolului dramatic tradiţional, precizând: „Ediţia din 2020 a Festivalului Naţional de Teatru nu seamănă cu nicio alta de până acum. Ea este altfel pentru că noi suntem altfel. Vieţile noastre, privirile noastre, chipurile noastre, mişcările noastre, îngândurările, fericirile şi nefericirile noastre sunt altfel. Pe parcursul a mai puţin de un an, relaţia cu celălalt, relaţia cu noi înşine, relaţia cu ceea ce este dincolo şi dincoace de om – toate au devenit altfel. În mijlocul acestor nesfârşite transformări, arta, modul de crea şi de a percepe actul artistic nu pot fi, la rândul lor, decât…altfel.”

Consecinţele situaţiei epidemiologice sunt resimţite, în continuare, în toate domeniile culturale, teatrul fiind, de asemenea, afectat profund. În acest context, lipsa reprezentaţiilor scenice reflectă o realitate poate prea puţin conştientizată de gândirea colectivă – teatrul are un rol esenţial în formarea „caracterului social” al fiinţei umane, în completarea dimensiunii culturale şi spirituale a individului. Astfel, latura recreativă a manifestării teatrale este dublată de menirea sa educativă; teatrul nu reprezintă doar delectare estetică, o formă de evadare din universul cotidian, ci şi o modalitate prin care receptorul dobândeşte o surprinzătoare capacitate de percepere, de înţelegere şi observare a lumii, o modalitate subtilă de explorare a abstracţiilor, a simbolurilor, a spaţiului de rezonanţă a semnului artistic.

Teatrul actual este un fenomen fascinant, privit în dimensiunea sa spectaculară, acesta se află într-o permanentă schimbare şi reconstrucţie. Numeroase forme moderne de manifestare se deschid spre teatrul mitic, absurd sau poematic, spre estomparea graniţelor dintre epic, liric şi dramatic, astfel încât descoperim treptat comedia tragică, teatrul parabolic, forme de împletire între comic, tragic şi burlesc, până la experimentele postmoderne de dizolvare a subiectului şi deconstrucţie a personajului. Cu toate acestea, actul teatral contemporan urmează deseori modelul de bază, teoretizat de maeştrii antici – oferă tipare pentru situaţii complexe de viaţă, ilustrează realităţi sociale unice, în nuanţe comice sau dramatice, cu poveste şi mesaj, determinând în sufletele spectatorilor profunde emoţii, acele sentimente contrastante pe care vechii greci le atribuiau stării de katharsis.

Să nu uităm că teatrul oferă, prin multitudinea posibilităţilor de interpretare, serii infinite de realităţi, percepute subiectiv de fiecare spectator în parte, determinându-l pe receptor să împărtăşească viziunea schopenhauriană şi să afirme „Lumea este reprezentarea mea!” („Die Welt ist meine Vorstellung!”). De aceea, în mod firesc, aşteptăm cu interes montări inedite, experienţe teatrale şi viziuni regizorale semnificative în contextul unei ediţii atipice, marcate de dificultăţi şi provocări grave.

Acum, mai mult decât oricând, conştientizăm importanţa teatrului şi vedem cât ne lipseşte spectacolul de teatru, în sensul experienţelor culturale consacrate. Şi aşteptăm firesc măsuri şi strategii eficiente pentru ca instituţia teatrului să depăşească actuala criză ce durează de prea mult timp În acest sens, interogaţiile şi comentariul criticului de teatru Octavian Saiu rămân o temă de reflecţie: „Ce se întâmplă cu teatrul? Ce se va întâmpla cu el după ce urgia de acum va trece, atunci când va trece? Cât mai putem rezista – împreună şi separat – unei crize care ne-a dat peste cap modul de a fi, nu doar programul de lucru sau planurile pentru un spectacol, o stagiune, un festival? Nelinişti fără răspuns ori cu prea multe răspunsuri, astfel de întrebări ne bântuie pe toţi cei legaţi de arta scenei într-o ipostază sau alta. Avem nevoie de ele, iar obligaţia morală a fiecăruia e să nu încetăm să ni le adresăm, într-o perioadă când existenţa noastră şi a teatrului pe care îl iubim este ameninţată din toate direcţiile.”

BIROUL DE PRESĂ

Deputat PSD de Iaşi

Prof. dr. Camelia GAVRILĂ

VICEPREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT, ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

20 noiembrie 2020

Sursa: https://www.agerpres.ro/stiri/2020/11/20/declaratie-de-presa-deputat-camelia-gavrila-psd–613673

- Advertisement -
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Social Media

Vaslui Plus

Comunicat de presă – Consiliul Judeţean Iaşi

2020-12-03 10:08:09850 milioane de euro finanţare prin PNRR pentru judeţul IaşiPrezenţi ieri la Iaşi, Vicepremierul Raluca Turcan şi Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş, împreună...

#imunitateprinmiscare Camelia Potec: Românii trebuie să fie conştienţi că sănătatea fără mişcare este imposibilă

2020-12-03 10:00:00Campioană olimpică şi multiplă medaliată la campionatele europene şi mondiale de nataţie, Camelia Potec îi îndeamnă pe români să conştientizeze că sănătatea fără...

03 dec 2020 / 08:40

Cu ce se ocupa Mirela Vaida la 18 ani: Câștigam cât mama într-o lunăPrezentatoarea „Acces Direct”, Mirela Vaida, a dezvăluit care a fost primul...